És la realitat augmentada una ferramenta educativa?

Hola de nou a tots i totes!✋. Espere que hàgueu gaudit llegint i recopilant informació de les entrades anteriors. Hui anem a parlar de diverses aplicacions mòbils que els nostres alumnes poden fer servir per a experimentar amb la realitat augmentada a l'aula. Per tal de protegir la seua identitat digital podem manipular aquestes aplicacions amb una tauleta tàctil.

Primerament, hem de contextualitzar, què és la realitat augmentada? Consisteix en inserir objectes virtuals en el context físic i se'ls mostra a l'usuari usant la interfície de l'ambient real amb el suport de la tecnologia. Aquesta definició et recordarà altre termini, que en realitat és molt diferent, com és el cas de la realitat virtual. La realitat virtual tracta de crear un ambient totalment nou i desprendre't del món real.

La imatge que veiem a continuació pertany a l'aplicació Quiver que té vàries funcions. Nosaltres en classe de TIC hem experimentat a través del dibuix, ja que l'aplicació permet "reviure" la teua creació a través d'unes plantilles determinades. Inclús es pot interactuar perquè en el cas de l'ovelleta amb la pilota de futbol podies tirar a porteria. De forma que fomentem la seua creativitat i algunes competències digitals, com: interactuar a través de les tecnologies digitals, ús creatiu de les tecnologies digitals, desenvolupament de continguts digitals o integració i reelaboració de contingut digital.


La següent aplicació que vam utilitzar va ser Merge Explorer que necessita un cub amb distints QRs per a poder funcionar. Aquesta ens permet aprendre ciències naturals, ciències socials o anatomia interactuant amb els noms que van apareixent. Inclús pots moure el fum d'un volcà com podem observar en les següents imatges.

Aquesta aplicació està més enfocada a l'educació acadèmica i es pot complementar a les assignatures de ciències per tal d'aprendre de forma més vivencial allò que estem aprenent. Algunes de les competències que treballem amb aquesta app, són: interactuar a través de les tecnologies digitals, ús creatiu de les tecnologies digitals, integració i reelaboració de contingut digital.
 








·Imatge de la construcció del cub:
 

L'última aplicació que vam manipular va ser Chromville que ens permet a través d'unes plantilles conèixer el cos humà: esquelet, parts del cos i els muscles interactuant amb la realitat virtual. Aquesta app també la podem complementar a classe després d'explicar l'anatomia. És una ferramenta interessant perquè l'alumnat i el docent pot desenvolupar diferents competències, com: col·laborar a través de les tecnologies digitals, interactuar a través de les tecnologies digitals i avaluar dades, informació i contingut digital. Si voleu saber com és l'aplicació, aquí teniu algunes imatges per donar-li una ullada.




A través d'aquest tipus d'aplicacions podem desenvolupar les diferents competències digitals que hem vist fins ara. No obstant això, durant l'assignatura de Tecnologies de la Informació i la Comunicació hem aprés i comentat cadascuna de les competències següents:

·Àrea 1: Informació i alfabetització de dades


1.1. Navegar, buscar i filtrar dades, informació i contingut digital.


Saber que internet ens proporciona una eina important de recerca d’informació. Per tant, és indispensable configurar les dades i navegadors per tal de seleccionar informació fiable mantenint una actitud proactiva.


1.2. Avaluar dades, informació i contingut digital.


Tindre pensament crític a l’hora d’analitzar, comparar i seleccionar informació.


1.3. Manejar dades, informació i contingut digital.


Tindre coneixements bàsics sobre com gestionar i emmagatzemar informació per poder recuperar i organitzar els continguts que ens interessen.

·Àrea 2: Comunicació i col·laboració


2.1. Interactuar a través de les tecnologies digitals.


Fer un ús eficient, òptim i proactiu de diferents formats digitals com els missatges de telèfon, correu electrònic o xarxes socials tenint en compte els riscos lligats a la comunicació i amb actitud per a investigar noves eines.


2.2. Compartir a través de les tecnologies digitals.


Ser coneixedors i capaços d’enviar tota mena d’arxius digitalment a través de diversos canals com WhatsApp, correu electrònic, YouTube, tenint una actitud crítica per distingir aquella informació vertader de la falsa.


2.3. Comprometre’s amb la ciutadania a través de les tecnologies digitals.


Conéixer els potencials de les tecnologies digitals sent capaç d’analitazar aquelles que son adequades per tal d’utilitzar-les en diferents àmbits, com el formatiu, professional i personal (exemple de comprovar factures)


2.4. Col·laborar a través de les tecnologies digitals.


Traure el major rendiment possible de l’aprenentatge cooperatiu gràcies als canals digitals sent capaç de compartir informació, arxius multimèdia, seleccionant i proposant bones eines per al treball en equip.


2.5. Netiqueta.


Tindre en compte les normes d’ús i conducta així com l’ètica a l’hora de realitzar interaccions on-line, expressant amb un llenguatge adient i detectant situacions de risc, sent flexible i adaptatiu.


2.6. Gestió de la identitat digital


Saber que la identitat digital és tot el que publique jo de mi i altres persones sobre mi, coneixent les diferents plataformes per fer-ho i coneixent la possibilitat de crear vàries identitats digitals, tenint en compte els riscos que comporta compartir dades personals.


·Àrea 3: Creació de contingut digital.


3.1. Desenvolupament de continguts digitals.


Crear continguts, editar i expressar-se de manera creativa i amb interès des de diferents plataformes.


3.2. Integració i reelaboració de contingut digital


Modificar els recursos des de diferents plataformes per a crear contingut original i obert dels teus coneixements.


3.3. Desenvolupament d’autor i llicències.


Entendre, aplicar i respectar els drets d’autor.


3.4. Programació.


Revisar i dominar les modificacions en aplicacions, programes… de manera lògica i amb interés des de diverses bases seguint les regles marcades.


·Àrea 4: Seguretat.


4.1. Protecció de dispositius.


Importància de protegir els dispositius coneixent dels riscos tecnològics, tenint habilitats per a saber actuar en cas d’amenaça i mantenint una actitud positiva i realista enfront dels riscos.


4.2. Protecció de dades personals i identitat digital.


Ser conscients de la repercussió que té la informació que conforma la nostra identitat digital, i per tant hem d’utilitzar una configuració que garanteix la nostra privacitat.


4.3. Protecció de la salut i benestar.


Mantindre una actitud responsable per a evitar mantindre postures que posen en risc la nostra salut quan utilitzem qualsevol dispositiu electrònic.


4.4. Protecció del medi ambient


Comprendre l’impacte de les tecnologies sobre el medi ambient i saber actuar de forma que mantenim una actitud realista front als beneficis i riscos d’utilitzar aquests dispositius.


·Àrea 5: Resolució de problemes.


5.1. Resolució de problemes tècnics


Ens ajuda a identificar els elements d`un dispositiu digital i a saber com resoldre problemes amb poca o molta dificultat, sabent on buscar posibles solucions.


5.2. Identificació de necessitats i respostes tecnològiques


Saber triar un dispositiu o una aplicació segons una necessitat determinada. Conéixer els diferents tipus de connexió (USB, wifi…). Adaptar eines a les necessitats personals i avaluar de manera crítica les possibles solucions i eines digitals.


5.3. Ús creatiu de les tecnologies digitals


Conéixer aplicacions informàtiques per a poder fer activitats creatives com dibuixar, pintar, dissenyar… Expressar-se de manera creativa a través de mitjans digitals i de tecnologies. Buscar sempre una innovació. Saber usar i crear codis QR.


5.4. Identificació de les llacunes en la competència digital


Mantindre`t actualitzat en els nous avenços digitals. Saber en quines característiques de la nostra competència digital necessitem millorar. Ajudar a la resta a desenvolupar la seua competència digital.

En conclusió, com a futurs docents hem de ser conscients de les tecnologies que tenim a l'abast i que poden ser una ferramenta d'aprenentatge significatiu. A més, aquestes ens ajuden a aprendre i introduir a l'alumnat en les competències digitals per a que siguen conscients de tots els beneficis que ens pot oferir en un futur perquè "la tecnologia és important, però el que és realment important és el que fem en ella".

·Bibliografia/Webgrafia:

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Joint Reseach Centre, European Comission. https://doi.org/10.2788/52966

Grapsas, T. (2021, 12 febrero). Conoce la realidad aumentada y las posibilidades de interacción que la hacen sobresalir en el mundo digital. Rock Content - ES. Recuperado 21 de mayo de 2022, de https://rockcontent.com/es/blog/realidad-aumentada/

Vicent, J. (2021, 8 noviembre). Frases sobre la tecnología. frasess.net. Recuperado 21 de mayo de 2022, de https://www.frasess.net/frases-sobre-la-tecnologia-796.html


Comentaris

Entrades populars