Robòtica educativa per a primer cicle
Hola de nou a tos!✌a classe podem fer servir la robòtica com a ferramenta d'aprenentatge. De forma que treballem les competències digitals i ens divertim programant cadascun dels aparells. En el blog de La clase de Miren utilitzen la robòtica per a treballar aspectes tan importants, com les emocions i s'ajuda de xicotets robots com el Webquest o el Bee-Bot. D'aquest últim podem trobar aquest vídeo, i inclús un emulador que ens ajuda a entendre el seu funcionament.
Així mateix, podem descobrir molts robots amb diferents utilitats. A classe de Tecnologia de la Informació i la Comunicació hem tingut l'oportunitat de provar alguns molt especials. De fet, hem recopilat informació de dos jocs que són molt interessants. Com és el cas del robot Edison, que pot ser emprat per xiquets i xiquetes de més de tres anys i els seus components, són: el robot, piles, caixa amb instruccions i fulls amb codi de barres. En aquests codis de barres es trobaven les diferents accions que podia fer el robot: perseguir la llum o aplaudiments, seguir la línia o evitar obstacles. La seua aplicació en l'aula pot fomentar el pensament computacional, creativitat, atenció, facultat de muntatge, interés dels alumnes i la motricitat. A més, treballarien diversos elements del pensament computacional, com: descomposició del problema en fases més reduïdes, reconeixement de patrons repetitius i algoritmes escrits presentats per a la resolució de problemes.
També vam poder observar el joc de We Do 2.0 de Lego. Aquest està fet per a xiquets i xiquetes majors de set anys per la gran quantitat de peces xicotetes i grans que hi ha. De forma que amb aquestes peces podem formar robots i amb piles fer que funcionen. És una bona ferramenta que utilitzaria amb el meu alumnat, ja que hi ha un seguiment d'instruccions, es treballa el pensament computacional, es pot crear materials diferents, i com a resultat pot captar l'atenció dels alumnes. A més, s'elabora l'associació, distinció i reconeixement de peces. Com hem dit abans amb aquest joc es treballa el pensament computacional perquè s'ha de descompondre un problema en fases més menudes i cal entendre l'abstracció d'informació del problema proposat.
-Exemple de robot que es pot realitzar:
Cal destacar que el meu grup InnovaTECH format per Assumpta Burguete Marta Belenguer, Marc García i jo hem dut a terme una activitat que inclou la robòtica i la perspectiva de gènere a través del Bee-bot. Aquesta l'hem anomenada BEE-WOMEN Atletisme i vaig a presentar els següents punts: curs i matèria, objectius, continguts, àrees de competència digital, explicació prèvia, funcionament del tapís i avaluació.
Aquesta activitat va dirigida a Segon d'Educació Primària. Concretament, es realitzarà en l'Àrea d'Educació Física en acabar de treballar el bloc temàtic de l'atletisme.
L'alumnat a partir d'aquesta activitat ha d'aquirir diversos objectius, que son el següents:
-Ampliar coneixements sobre les diferents atletes femenines de l'atletisme.
-Realitzar, tenint en compte les normes, cada modalitat de l'atletisme de les treballades en classe.
-Programar adequadament el bee-bot per a complir l'objectiu de la sessió.
-Conèixer els avantatges de treballar amb el material de programació que constitueix el BEE-BOT.
Els continguts a treballar en aquesta activitat en el àrea d'Educació Física els hem extret del Bloc 1: Coneixement Corporal i Autonomia, del Bloc 2: Habilitats Motrius, Coordinació i Equilibri i del Bloc 3: Expressió Motriu i Comunicació. Són els següents:
-Coneixement de nocions espacials: Dreta/esquerra.
-Coneixement de nocions espacials: Ràpid/lent.
-Realització de circuits i recorreguts senzills.
-Consolidació de la lateralitat.
-Combinació d'estímuls sensorials (auditius i visuals).
-Participació en activitats que impliquin l'execució de les habilitats motrius de locomoció (carrera, salt, gir, etc) i manipulació (llançar, colpejar, atrapar) amb o sense maneig de materials propis de l'àrea.
-Utilitzar de manera guiada eines de cerca i visualització digital (navegadors web, visualitzadors de documents, aplicacions específiques de l'àrea, etc.) en dispositius de les TIC per a obtenir informació.
-Camps semàntics per a ampliar i consolidar la terminologia específica de l'àrea.
Aixi mateix, també treballem les àrees de competència digital, en aquestes destaquem el treball de recerca utilitzant les TIC:
Àrea 1: Informació i alfabetització de dades.
Àrea 3: Creació de contingut digital.
Àrea 5: Resolució de problemes
Abans de començar a utilitzar el Bee-bot hem de fer una explicació previa al nostre alumnat. En aquesta explicació prèvia els xiquets i xiquetes faran un treball de recerca sobre l'atletisme des de la perspectiva de gènere. L'alumnat haurà buscat la següent informació, que es redactarà en diferents panells:
·TRIPLE SALT:
-Ana Peleteiro Brión
-En 2013 va ser guardonada com a millor esportista de l'any.
-Va obtenir medalla de bronze en els Jocs Olímpics de Tòquio 2020.
-Competeix en la modalitat de Triple salt.
-Atleta espanyola
·100 i 200 m LLISOS:
-Elaine Thompson-Herah.
-En 2021 va ser triada Atleta de l'any per *World *Athletics.
-Va participar en dos Jocs Olímpics d'Estiu i va obtenir sis medalles en total.
-Competeix en la modalitat de 100 i 200 metres llisos
-Atleta jamaicana
·SALT DE LONGITUD:
-Tatiana Kotova.
-Ha guanyat 4 medalles en el Campionat del Món d'Atletisme.
-El seu màxim és de 7 '*42m.
-Competeix en la modalitat de salt de longitud.
-Atleta russa.
·RESISTÈNCIA
-Kathrine Virgínia "Kathy" Switzer.
-Primera dona a córrer la marató de Boston amb dorsal.
-La seva millor marca és de 2.51:37
-Escriptora i comentarista de televisió.
-Atleta estatunidenc
·100 m TANCA:
-Michelle "Shelly" Jenneke
-Es va classificar en els Jocs Olímpics de 2016
-A més de ser atleta, també és model
-Competeix en la modalitat de 100 metres barra
-Atleta australiana
El joc es realitzarà per grups, de manera que, mentre un grup de 6 està realitzant l'activitat Bee-Women Atletisme, la resta de grups estan realitzant altres activitats d'un circuit. En cada torn, un dels 6 integrants del grup serà l'encarregat de llegir les pistes sobre l'atleta que toc. Aquestes estan ordenades per dificultat de programació de més fàcil a més complex. L'alumne que hagi d'endevinar, quan sàpiga de quin atleta es tracta haurà de dir el seu nom, modalitat i nacionalitat. Igualment, es llegiran totes les pistes per a comprovar que és correcte i l'alumne procedirà llavors a programar el Bee-bot.
Quan aquest hagi recorregut les tres caselles corresponents, tot el grup haurà de fer una un exercici de la modalitat de l'atleta en qüestió. De manera que si l'atleta que s'ha endevinat és "Shelly" Jenneke, el grup haurà de saltar diverses tanques però adaptades a la seva altura. L'activitat finalitza quan tots els integrants hagin programat al Bee-bot.
Per últim a l'hora d'avaluar tindrem en compte diversos aspectes. D'una banda, la programació que ha dut a terme cada alumne i alumna amb el bee-bot per a passar per les caselles demandades. Per tant, es tindrà en compte que cada alumne sigui capaç de programar al Bee-bot perquè passi per les tres caselles que ha de recórrer.
D'altra banda, també analitzarem els seus coneixements sobre l'atletisme i les seves diferents modalitats. En aquesta activitat es veurà quins continguts de la seva cerca prèvia s'han incorporat i quins no.
Finalment, també s'avaluarà l'execució de l'activitat física de la modalitat portada a la pràctica i l'adquisició de les normes i regles que aquesta comporta que s'haurà treballat prèviament en classe i s'haurà de realitzar correctament i de manera autònoma.
Per a avaluar de manera objectiva s'utilitzarà una rúbrica en el que es s'especifiquen els coneixements que el nostre alumnat ha d'adquirir a través d'aquesta activitat.
En conclusió, la robótica ens proporciona una educació interactiva en la qual podem treballar les competències digitals i qualsevol temàtica interessant. De forma que a la vegada que juguen i s'ho passen bé aprenen a desenvolupar el seu pensament crític enfront diverses situacions. A més, aprenen coneixements bàsics de la programació que per al seu futur serà imprescindible. Per tant, com a futura docent m'agradaria posar en pràctica a l'aula aquest tipus d'activitats que fomenten l'aprenentatge cooperatiu i les TIC.
·Crèdits a la imatge:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada