Reflexió sobre els Entorns personals d'Aprenentatge (PLE)

-Què és la tecnologia educativa? I la identitat digital? Què és un PLE i per a qué serveix?


Un PLE és un espai personal d'aprenentatge en el qual es troben un "conjunt de ferramentes, fonts d'informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma assídua per a aprendre." (Adell i Castañeda, 2010, p.23). Dins del PLE trobem les noves tecnologies que utilitzem per a consumir i produir (prosumidors) el nostre aprenentatge, és a dir adquirim coneixements significatius a través d'un clic.

La tecnologia educativa s'ha introduït dins del nostre PLE actual. És a dir, emprem els dispositius tecnològics amb un propòsit educatiu, augmentant l'accés a diverses fonts d'informació que complementen allò que aprenem a l'aula. Així mateix, també és un món que ens ofereix multitud d'espais lúdics i d'expressió. Per tant, s'ha d'anar amb compte en la nostra identitat digital que és tota activitat que cadascun genera en la xarxa. De forma que aquesta està molt relacionada en el mateix aprenentatge i en la voluntat de profunditzar en la cultura digital.

Finalment, és important que la nostra identitat digital estiga intacta. Per aquesta raó, cal conéixer els conceptes bàsics que defineixen les habilitats internacionals i digitals: visibilitat, reputació i privacitat. Un bon ús de la tecnologia és garantia que la visibilitat i la reputació de les nostres dades i fonts es mantinguen protegides i privades a tots els usuaris.

1. Llegeix els materials escrits (llibre) enllaçats al Aula Virtual correspondents al espai "Introducció a la Tecnologia Digital" en relació al tema. Dels libres de M. Área i Adell-Castañeda, sols hi ha que llegir el primer capítol.


2. Extrau les idees principals i segones. Pots ajudarte de esquemes, maps conceptuals, resums, etc. Anal.liza els materials, relaciona amb el teu entorn, el teu bagaje, amplia informació (utilitza Google Acadèmic i el repositorio de la UJI), etc.

Abans el nostre PLE es basava en la informació de llibres o enciclopèdies físiques, o també a través de la conversa oral i presencial. No obstant això, hui en dia vivim en la societat de la informació que ens proporciona "fonts diverses, amb perspectives heterogènies i orígens múltiples, en una extraordinària varietat de formats" (Adell i Castañeda, 2013, p.12). És a dir, la presència d'internet ens proporciona certa facilitat per a comunicar-nos, informar-nos i expressar-nos. Malgrat això, pense que les nostres experiències i estratègies no sols hi han de procedir de les tecnologies actuals, sinó també de la convivència i l'experimentació presencial ja que l'abundància d'informació pot acabar sent un greu problema.

Cal destacar que la introducció de les noves tecnologies en el PLE ens fa valorar i estalviar el temps perquè l'accés a internet i a les seues fonts d'informació: lectures ràpides, revisió de titulars, assistència a conferències o visionat d'audiovisuals és molt més ràpida i eficaç. A més, el PLE des d'una perspectiva pedagògica són importants les actituds i aptituds que jo com a futura docent tinc (llegir, reflexionar, fer i compartir). Per tal de mantenir la nostra privacitat és crucial fer un bon ús de les noves tecnologies, i també adaptar-se al continu moviment i canvi d'informació.

El PLE ens proporciona de forma transversal la capacitat d'aprendre de forma autònoma. "Adquirint el rol decisiu i fonamental en l'organització, l'actualització i el modelatge del seu propi aprenentatge" (Attwell 2007b, Fiedler & Väljataga, 2010; Väljataga & Fiedler, 2009, Mödritscher, 2010, Dabbagh & Kitsantas, 2012, Van 2006).

3. Reflexiona al voltant del tema i plasma les teues conclusions en un document.

Hui en dia vivim en la societat de la informació i la tecnologia, tant és que s'ha convertit en el nostre PLE rutinari ja siga en casa, l'escola, el treball i inclús per al nostre entreteniment. Per tant, és important tindre clar diversos conceptes que es relacionen directament amb la nostra forma actual de vida.

Les fonts d'informació formen part del nostre PLE, aquestes ens permeten la transmissió d'investigacions científiques per ampliar el nostre aprenentatge i coneixements. (Wikipedia, WordPress, eldiario.es). Aquestes abans es basaven en escrits i estudis de persones reconegudes, mentre que ara cadascú pot aportar els seus coneixements a la comunitat.

Les xarxes socials s'han convertit en una part important en el nostre entorn personal perquè ha esdevingut una nova forma de relació i entreteniment, per exemple: Instagram, Twitter o Facebook. Tanmateix, des d'un punt de vista escolar una xarxa social consisteix en un conjunt d'agents (persones o organitzacions) que creen i consumeixen continguts.

Dins del nostre entorn virtual utilitzem ferramentes que ens ajuden en el nostre procés d'ensenyança-aprenentatge, per exemple: PowerPoint, Canva o Word. Aquestes ens faciliten l'organització, l'accés i la presentació d'informació significativa del nostre estudi o investigació acadèmica.

Totes les persones ens hem convertit en prosumidors, és a dir, produïm i creem contingut no sols per a nosaltres, sinó per a la resta de la comunitat digital. Malgrat això, hem d'anar amb compte en la privacitat dels nostres usuaris i les dades que publiquem i compartim.

L'accés a les noves tecnologies i a Internet s'han tornat imprescindibles per a qualsevol tasca en la nostra rutina. Les noves tecnologies en l'escola es proporcionen diverses activitats lúdiques i positives per al nostre alumnat i per als docents. De forma que és important conscienciar sobre el bon ús de l'internet per a evitar ciberatacs o l'expansió de dades privades.

La tecnologia actual ens proporciona diversos avantatges perquè ens faciliten, en els casos dels mestres, l'accés a informació rellevant per a lliçons, la burocràcia escolar o vídeos multimèdia per tal d'educar en coneixements significatius.

La tecnologia al centre li proporciona l'organització necessària de cada alumne que conforma la comunitat educativa. És a dir, la base d'organització del centre és tecnològica per tal de facilitar el treball a tots els agents educatius.

Les famílies a través dels dispositius faciliten la comunicació amb el docent i el centre per veure l'evolució dels seus fills en l'escola. També, proporciona informació rellevant d'esdeveniments i notícies respecte a l'escola o el seu entorn.


L'alumnat ara té al seu abast multitud de tecnologies que els ajuda a aprendre a través d'aplicacions o webs en línia, inclús en algunes escoles han desaparegut els llibres de text. Per tant, el PLE dels alumnes actuals es basa en l'ús d'internet de forma controlada.

El contrast entre una aula que utilitza en el seu procés d'aprenentatge tecnologia educativa és bastant evident perquè l'alumnat aprén des d'una metodologia més innovadora i interactiva. A més, tenen facilitat a l'hora d'aprendre aspectes imprescindibles que en el seu futur va ser el seu dia a dia. Tanmateix, no vol dir que l'aula escolar tradicional siga pitjor ja que en classe podem utilitzar altres recursos més tradicionals de forma que l'alumnat aprenga de forma activa i participativa.

L'ús de tecnologia educativa aporta autonomia i independència a l'alumnat que treballa en aquestes a l'aula. Aquest fet comporta una gran responsabilitat en l'ús de les tecnologies a l'aula perquè pot suposar un problema en el cas que les dades s'exposen a la comunitat. Per tant, el docent ha de revisar i ensenyar a fer servir els dispositius de forma responsable i desenvolupar certs coneixements sobre les TIC.

Aquest tema és interessant i veure els diferents punts de vista a través de diferents fonts d'informació enriqueix el nostre coneixement de forma significativa. A més, el pensament crític a l'hora de distingir i contrastar informació està present de forma constant.


Així mateix, tampoc havia pensat mai l'evolució del PLE de les persones perquè abans la informació i les ferramentes eren escasses, mentre que ara hi ha abundància d'informació, fet que comporta l'aparició de problemes com les fakenews que actualment està a l'ordre del dia. Tanmateix, cal destacar que internet és una eina que ens proporciona i facilita tasques acadèmiques del nostre dia a dia. Per tant, s'ha d'educar amb les noves tecnologies i en l'ús responsable d'aquestes, sempre intentant protegir la nostra identitat digital.


El meu PLE:





El meu ple té quatre apartats entreniment, crear, compartir i investigar i aprendre. En l'àmbit de l'entreteniment tinc 4 aplicacions: YouTube per a veure vídeos sobre productes de bellesa i tutorials; Spotify per a relaxar-me escoltant diversos tipus d'estils de música; Instagram i Tiktok per a veure fotos i vídeos dels meus amics; HBO, Disney+, Netflix i Prime vídeo per a veure series i pel·lícules.

En l'àmbit de la creació utilitze diverses aplicacions, com: Canva per a dissenyar presentacions originals, Photoshop per a editar fotografies d'una forma més professional; Drive, OpenOffice i Word per a crear documents; Genially per a fer material interactiu.

També trobem altres recursos per a investigar i aprendre: L'Aula Virtual de l'UJI per a informar-me i aprendre de diversos temes; Pinterest per a inspiració i distribució de materials; Google Scholar per a la recerca d'informació de fonts fiables; Meet per a assistir a seminaris i reunions amb informació essencial per a la meua formació com a docent i Drive per informar-me junt amb companys i companyes d'altres continguts.

Així mateix, comparteix informació amb altres persones a partir de diverses aplicacions: Telegram és una aplicació útil per solament compartir o rebre informació; WhatsApp compartir informació i relacionar-me amb els meus contactes; Gmail per a compartir i rebre informació sobre la universitat o cursos rellevants per al meu futur com a docent i Instagram és una xarxa social útil per a compartir informació amb facilitat en altres.

Des del meu punt de vista tots els recursos que hi ha en el meu PLE serveixen per a aprendre de forma explícita i implícita. En l'àmbit d'entreniment és un aprenentatge mixt i informal. No obstant això, en l'aspecte de creació és mixt perquè s'utilitza en l'àmbit acadèmic, i també en el dia a dia de forma més informal. En la part d'investigació i aprenentatge és totalment formal, a excepció de l'aplicació de Pinterest que és un aprenentatge mixt.

En l'àmbit de compartir tots els recursos que apareixen els utilitze amb un aprenentatge mixt perquè em comunique i comparteix informació amb la universitat, però també amb els meus amics i amigues.

La majoria de recursos que faig servir solen tindre algun tret que està en línia amb els objectius i principis com a futura docent ja que sempre intente tindre contacte en tot allò relacionat en l'educació, siga en les xarxes socials o fonts d'informació que ens rodeja. Malgrat això, sempre es pot millorar i buscar altres eines o inscripcions en blogs relacionats en informació rellevant de l'educació. Sempre pensant en metodologies innovadores i en la implicació de les noves tecnologies.

En conclusió, ser conscient del nostre PLE ens aporta certa informació que abans ignoràvem i és la quantitat d'informació que utilitzem i que tenim a l'abast per a rebre una bona educació si fem un bon ús d'aquesta. Per tant, el nostre PLE actual ple de noves tecnologies en proporciona facilitat per a comunicar-nos i relacionar-nos en els altres de forma telemàtica, fet que era impossible abans. És a dir, el PLE ens proporciona la facilitat per a saber de la nostra família, amics, informar-nos i educar-nos en una societat que avança al mateix pas que les tecnologies.


BIBLIOGRAFIA/WEBGRAFIA

Canals, A., Díaz, A., Molina, J. L., & Patraca, B. (2012). Xarxes socials. Fonaments i aplicacions. Editorial UOC. https://books.google.es/books?hl=ca&lr=&id=Irw8dqeuUAMC&oi=fnd&pg=PA11&dq=xarxes+socials&ots=xB-JzPzqQF&sig=Q1A40mA9I8xiVwEouFNbvPJxSxw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Chaves, E., & Gallego, M. J.(2014, septiembre). Tendencias en estudios sobre Entornos Personales de Aprendizaje (Personal Learning Environments -PLE-). Revista Electrónica de Tecnología Educativa., 49. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/89/13

Giones Valls, Aina; Serrat i Brustenga, Marta (2010). "La gestión de la identidad digital : una nueva habilidad informacional y digital". BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, núm. 24 (juny). <https://bid.ub.edu/24/giones2.htm>. DOI: https://dx.doi.org/10.1344/105.000001545 [Consulta: 03-03-2022].

Martín J. C., & Merlo, J. A.(2003). Características, fuentes de información y medios de acceso. Revistas electrónicas, 6. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1971/1961

Utel, I. (2021, 9 noviembre). Tecnología educativa y su apoyo en la pedagogía. BLOG | UTEL. Recuperado 3 de marzo de 2022, de https://utel.edu.mx/blog/estudia-en-linea/tecnologia-educativa/


Comentaris

Entrades populars