Parlem sobre la imatge digital
La fotografia forma part de les nostres vides perquè deixem constància dels millors records que hem viscut en amics, família, gaudint d'un viatge o simplement per plasmar el nostre espai de reflexió. Per tant, hem de tindre cura d'on poc acabar la nostra vida si aquestes imatges acaben en males mans. Però, sobretot hem de tindre en compte amb les fotos dels xiquets i xiquetes menors d'edat.
Hem de prevenir als menors sobre la repercussió que pot tindre que exposen la seua identitat digital a gent desconeguda. De forma que els adults tenen la responsabilitat de saber les polítiques de la xarxa o aplicacions que utilitzen. A més, és important establir filtre de contingut, passar l'antivirus regularment i sempre que empren els dispositius supervisar allò que estan fent. Però, sobretot hem d'educar-los per a evitar que sofrisquen qualsevol assetjament virtual. Com a resultat, el que podem fer és avisar-los per a que no proporcionen cap dada a ningú, saber bloquejar o silencia a gent intrusa, desconfiar d'allò que es conta a la xarxa i no concertar cites amb desconeguts.
Molts dels problemes de salut mental venen provocats per les xarxes socials. De forma que la publicació d'una foto pot provocar ansietat, depressió i problemes d'autoimatge al 70% dels joves. Tanmateix, també hi ha 7 de cada 10 jóvens que afirmen haver experimentat cyberbullying, sexting, doxing, grooming o sextorsió. En conseqüència, som manipulats per les aplicacions amb terminis interminables i gratuïts que ens amaguen que el producte que venen son nosaltres. Per tant, hem de fer un bon ús de les xarxes socials seguint les pautes mencionades anteriorment per a evitar problemes més greus en la xarxa.
Així mateix, la fotografia no és un recurs perjudicial perquè si es fa un bon ús d'aquesta, podem aprendre tots els beneficis que tenim al nostre abast. De forma que com hem vist anteriorment en l'exposició de fotos podem parlar de la nostra vida amb imatges sense proporcionar dades. També, didàcticament a la nostra classe es podria fer exposicions d'animals i plantes per saber quines característiques físiques tenen o comentar tot allò que ens interessa. De forma que la fotografia és una de " (...) les moltes maneres de combatre el no-res, una de les millors és fer fotografies, activitat que s'hauria d'ensenyar primerencament als nens, ja que exigeix disciplina, educació estètica, bon ull i dits segurs" (Cortázar, 1959, p. 26). A més, podríem ensenyar diferents tècniques de fotografia com les que vaig emprar en l'exposició: el centre d'interés, l'agrupament de tres, jugar amb les tres dimensions, la direcció, el flux o el contrast de colors càlids i freds. De fet, podríem treballar l'ús de drets d'imatge amb l'alumnat utilitzant Creative Commons.
Creative Commons és una organització que proporciona de forma gratuïta llicències que ajuden als altres a accedir al teu treball baix certes condicions. De forma que evitem el plagi de fotografies o informació realitzada per nosaltres. De fet, en aquest blog tinc una llicència Creative Commons que em reconeix com a autora i tota la informació que hi ha es pot compartir igual però no comercialitzar-se. Com a resultat és una bona ferramenta que pot ajudar a l'alumnat de forma significativa i eficaç.
En conclusió duent a terme la pràctica de fotografia digital he aprés diverses tècniques de fotografia que poden fer que les imatges parlen i conten una història. A més, l'ús d'aquestes m'ajuda a millorar i veure la vida des de diferents perspectives. Així mateix, m'he conegut a mi mateixa un poc més i he conegut un món nou que em fa pensar en diverses activitats que empraré en l'aula amb els meus alumnes.
Bibliografia/Webgrafia:
Rodriguez, J. L. (2017, 1 diciembre). 13 Reglas de Composición Fotográfica que Debes Conocer. dzoom. Recuperado 28 de marzo de 2022, de https://www.dzoom.org.es/reglas-de-composicion-fotografica/
Bonanova, C. (2021, 22 octubre). Salud mental y redes sociales. Centro Bonanova. Recuperado 29 de marzo de 2022, de https://www.centrobonanova.com/salud-mental-y-redes-sociales/
Cortázar, J. (1959). Las armas secretas: 69 (17.a ed.). Cátedra.
What is Creative Commons? (2021, 2 marzo). Smartcopying. Recuperado 28 de marzo de 2022, de https://smartcopying.edu.au/what-is-creative-commons/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada