Tal com hem reflexionat anteriorment les tecnologies estan presents en el nostre dia a dia (PLE) i les utilitzem per acomplir diferents finalitats i utilitats. Per tant, "la incorporació de la temàtica "Tecnologia" i, en particular, les noves tecnologies de la informació com a continguts bàsics comuns és un element que pot contribuir a una major vinculació entre els contextos d'ensenyament i les cultures que es desenvolupen més enllà de l'àmbit escolar" (Litwin, 1995, p. 9). És a dir, és important que les TIC estiguen presents en el Marc Valencià de Competències Digitals Digicomp_CV (
DIGCOMP_CV). De forma que les competències digitals són "un conjunt d'habilitats que van més enllà de l'ús de les TIC com a instrument" (Pérez & Delgado, 2012, p. 16). A més, aquestes "s'entenen com un dels agents del canvi social més eficaços" (Domingo & Marquès, 2011, p. 16).
Així mateix, la Generalitat Valenciana proposa un marc orientatiu, en el qual plasma les diferents àrees i subàrees que cal treballar a l'aula per desenvolupar en l'alumnat cadascuna de les competències digitals. A continuació, podem observar-les i llegir-les gràcies a l'explicació i col·laboració del meu equip de treball de l'assignatura format per Assumpta Burguete Diago (
Viatge per les competències digitals), Marta Belenguer Sofín (
A través de mi pantalla) i Marc García Valverde (
Blog sobre las TIC).
·Àrea 1: Informació i alfabetització de dades
1.1. Navegar, buscar i filtrar dades, informació i contingut digital.
Saber que internet ens proporciona una eina important de recerca d’informació. Per tant, és indispensable configurar les dades i navegadors per tal de seleccionar informació fiable mantenint una actitud proactiva.
1.2. Avaluar dades, informació i contingut digital.
Tindre pensament crític a l’hora d’analitzar, comparar i seleccionar informació.
1.3. Manejar dades, informació i contingut digital.
Tindre coneixements bàsics sobre com gestionar i emmagatzemar informació per poder recuperar i organitzar els continguts que ens interessen.
·Àrea 2: Comunicació i col·laboració
2.1. Interactuar a través de les tecnologies digitals.
Fer un ús eficient, òptim i proactiu de diferents formats digitals com els missatges de telèfon, correu electrònic o xarxes socials tenint en compte els riscos lligats a la comunicació i amb actitud per a investigar noves eines.
2.2. Compartir a través de les tecnologies digitals.
Ser coneixedors i capaços d’enviar tota mena d’arxius digitalment a través de diversos canals com WhatsApp, correu electrònic, YouTube, tenint una actitud crítica per distingir aquella informació vertader de la falsa.
2.3. Comprometre’s amb la ciutadania a través de les tecnologies digitals.
Conéixer els potencials de les tecnologies digitals sent capaç d’analitazar aquelles que son adequades per tal d’utilitzar-les en diferents àmbits, com el formatiu, professional i personal (exemple de comprovar factures)
2.4. Col·laborar a través de les tecnologies digitals.
Traure el major rendiment possible de l’aprenentatge cooperatiu gràcies als canals digitals sent capaç de compartir informació, arxius multimèdia, seleccionant i proposant bones eines per al treball en equip.
2.5. Netiqueta.
Tindre en compte les normes d’ús i conducta així com l’ètica a l’hora de realitzar interaccions on-line, expressant amb un llenguatge adient i detectant situacions de risc, sent flexible i adaptatiu.
2.6. Gestió de la identitat digital
Saber que la identitat digital és tot el que publique jo de mi i altres persones sobre mi, coneixent les diferents plataformes per fer-ho i coneixent la possibilitat de crear vàries identitats digitals, tenint en compte els riscos que comporta compartir dades personals.
·Àrea 3: Creació de contingut digital.
3.1. Desenvolupament de continguts digitals.
Crear continguts, editar i expressar-se de manera creativa i amb interès des de diferents plataformes.
3.2. Integració i reelaboració de contingut digital
Modificar els recursos des de diferents plataformes per a crear contingut original i obert dels teus coneixements.
3.3. Desenvolupament d’autor i llicències.
Entendre, aplicar i respectar els drets d’autor.
3.4. Programació.
Revisar i dominar les modificacions en aplicacions, programes… de manera lògica i amb interés des de diverses bases seguint les regles marcades.
·Àrea 4: Seguretat.
4.1. Protecció de dispositius.
Importància de protegir els dispositius coneixent dels riscos tecnològics, tenint habilitats per a saber actuar en cas d’amenaça i mantenint una actitud positiva i realista enfront dels riscos.
4.2. Protecció de dades personals i identitat digital.
Ser conscients de la repercussió que té la informació que conforma la nostra identitat digital, i per tant hem d’utilitzar una configuració que garanteix la nostra privacitat.
4.3. Protecció de la salut i benestar.
Mantindre una actitud responsable per a evitar mantindre postures que posen en risc la nostra salut quan utilitzem qualsevol dispositiu electrònic.
4.4. Protecció del medi ambient
Comprendre l’impacte de les tecnologies sobre el medi ambient i saber actuar de forma que mantenim una actitud realista front als beneficis i riscos d’utilitzar aquests dispositius.
·Àrea 5: Resolució de problemes.
5.1. Resolució de problemes tècnics
Ens ajuda a identificar els elements d`un dispositiu digital i a saber com resoldre problemes amb poca o molta dificultat, sabent on buscar posibles solucions.
5.2. Identificació de necessitats i respostes tecnològiques
Saber triar un dispositiu o una aplicació segons una necessitat determinada. Conéixer els diferents tipus de connexió (USB, wifi…). Adaptar eines a les necessitats personals i avaluar de manera crítica les possibles solucions i eines digitals.
5.3. Ús creatiu de les tecnologies digitals
Conéixer aplicacions informàtiques per a poder fer activitats creatives com dibuixar, pintar, dissenyar… Expressar-se de manera creativa a través de mitjans digitals i de tecnologies. Buscar sempre una innovació. Saber usar i crear codis QR.
5.4. Identificació de les llacunes en la competència digital
Mantindre`t actualitzat en els nous avenços digitals. Saber en quines característiques de la nostra competència digital necessitem millorar. Ajudar a la resta a desenvolupar la seua competència digital.
Després de fer la recerca d'informació de les competències digitals a desenvolupar he de destacar que encara falta temps i ganes per arribar a assolir aquests coneixements. No obstant això, pense que l'escola de hui en dia va per un bon camí i que a poc a poc aconsegueix tot allò que presenta el marc, de forma que és crucial "el paper que exerceix el docent per guiar el procés d'aprenentatge i ajudar els estudiants a adquirir les competències digitals" (Pérez, Romero i Romeu, 2013, p. 19).
En les meues pràctiques vaig tindre l'oportunitat de veure com l'alumnat treballava a l'aula moltes d'aquestes àrees. Per a l'Àrea 1-Informació i Alfabetització de Dades són aquestes: visualització de vídeos, documentals, ús d'eines on-line com els diccionaris o traductors fiables (
RAE), (
DIEC 2), (
WordReference) i la recerca d'informació bibliogràfica.
En la segona àrea- Comunicació i Col·laboració hem utilitzat la plataforma de
Teams per comunicar-se amb el xat amb el docent i companys per tal de fer treballs junts i l'ús de
Meet en algunes ocasions en períodes de confinament.
En la tercera àrea- Creació de contingut digital es treballa a partir de creacions de vídeos, programes de Televisió, ràdio o presentacions en
Canva, i inclús ensenyant a l'alumnat certs coneixements bàsics de programació en
Scratch
En l'Àrea 4- Seguretat és crucial conscienciar a l'alumnat. Per tant, fèiem ús d'un correu corporatiu (
Teams) de la Conselleria per tal de protegir la identitat digital de cadascun dels alumnes a la xarxa i evitar que les seues dades personals queden exposades.
Finalment, a l'Àrea 5- Resolució de problemes és una competència digital que es treballa de forma transversal en totes les altres àrees i subàrees ja que en totes les activitats que realitzem amb les TIC l'alumnat ha de superar obstacles que van sorgint. Per exemple va ser interessant com els alumnes en les meues pràctiques aprenien com esborrar d'una forma més ràpida a la pantalla digital. De fet, van descobrir ells abans que jo que es feia tancant la mà i posant-la de costat, i així podien continuar escrivint o dibuixant en la pantalla.
"Les tecnologies poden ser usades per a construir un coneixement existent per desenvolupar noves epistemologies o enfortir-ne d'altres" (Koehler, Mishra i Caein, 2015, p.17). Així mateix, naix el model TPACK "d'una forma emergent de sabers que van més enllà dels tres components nuclears (Contingut, pedagogia i tecnologia); fa referència a la comprensió que sorgeix de la interacció entre els sabers de contingut, pedagogia i tecnologia" (Koehler, Mishra i Caein, 2015, p.17). Per tant, el model presenta un conjunt de passos imprescindibles a l'hora de practicar-ho:
1. Comença triant els continguts (competències digitals), els objectius i els resultats d'aprenentatge.
2. Es decideix la metodologia (aprenentatge cooperatiu, flipped classroom, PBL...) i es dissenya la seqüència d'activitats.
3. Selecciona les ferramentes TIC i els recursos més adequats.
4. Desenvolupa la teua competència digital: àrea i subàrees a treballar, si té en compte totes les competències...
5. Configura, repensa i actualitza el teu Entorn Personal d'Aprenentatge (PLE) a partir de tot allò que has aprés i interioritzat.
Per aquesta raó, aquest model ens ajuda a fer ús de les TIC des d'una mirada crítica i significativa de les noves tecnologies. De forma que partint dels continguts i uns objectius definits podem utilitzar les TIC a la nostra aula de forma educativa i dinàmica. Com a futura docent veig crucial que ens formem en aquest model perquè proporciona les ferramentes necessàries per a introduir les TIC en el procés d'ensenya-aprenentatge.
Des del meu punt de vista la meua formació en les TIC ha de ser continuada i constant per tal d'ensenyar als meus alumnes a treballar cadascuna de les competències digitals de forma dinàmica i motivadora. A més, no és res nou que "els xiquets abans naixien amb el pa baix el braç i ara naixen amb el mòbil en la mà". Com a resultat els docents hem d'educar en les noves tecnologies de forma responsable i educativa.
·Referències bibliogràfiques:Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Joint Reseach Centre, European Comission. https://doi.org/10.2788/52966
Litwin, E., Liguori, L., Lion, C., Lipsman, M., Maggio, M., Mansur, A., Scheimberg, M., & Roig, H. (1995). Tecnología educativa. Política, historias, propuestas. Ediciones Paidós SA. https://cursa.ihmc.us/rid=1304906911562_1271457301_25975/30LIGUORI-Laura-Las-nuevas-tecnologias.pdf
Pérez, M., Romero, M., & Romeu, T. (2014, 1 enero). La construcción colaborativa de proyectos como metodología para adquirir competencias digitales. Revista Científica de Educomunicación, 42. Recuperado 13 de marzo de 2022, de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=42&articulo=42-2014-01
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada